Irish Lassie.

Det har faktiskt funnits en ponny till i mitt liv. Irish Lassie.
Lassie var min första egna ponny och det är med henne jag har lärt mig det mesta, med henne jag har vunnit min första rosett(vi vann av tre startande, hehe), och med henne jag har flest minnen. Det är även med henne jag gjort flest misstag!
Lassie var, såklart(hehe), fux, med bläs och tre vita strumpor. Hon var C-ponny och en korsning mellan welsh och engelskt fullblod. Som ni kanske förstår är det Lassie som är mamma till både Latina och Lima.
 
Vi skaffade Lassie när jag var 10 år gammal, och hon var 13. Hon hade varit en dressyrhäst och tävlat upp på SM-nivå (kan inte sånna termer, haha). Men några år innan jag träffade henne hade hennes tävlingskarriär tagit snabbt slut, då hon hade blivit överansträngd och fått sjukskrivas.
Då hade en bekant till min faster köpt henne billigt och tagit hand om henne. När Lassie var tillräckligt frisk tog förra ägaren föl på henne, två gånger, båda visade sig fina och hingstfölet användes till och med i avel. Och för er som är intresserade så kan jag berätta att det andra fölet som föddes där var ett fuxsto som döptes till Pee Wee's Bo-Gi, och ja, det är Frida Franssons ponny jag snackar om. Men det visste jag själv inte om förrän långt senare!
 
Lassie var en del av mitt liv i åtta år. Men nu finns hon inte längre.
Hon hade länge haft lite problem på vintern och alltid varit stel och styv så fort det blivit kallare ute, och i år, när hon var 20 år gammal, blev det för mycket smärta.
Tisdagen den 25 november ringde jag trotjänaravlivningen. Dagen efter, den 26, kom de och tog bort henne. 
Det var för hennes bästa...men jag saknar henne så! ♥
R.I.P Irish Lassie, 93.02.23 - 13.11.26 ♥
 
Tilda
2013-12-18 @ 15:08:14
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Sv: Tack! :)
Gud vilken trevlig ponny det verkade vara!
Riktigt söt!

evie
2013-12-18 @ 17:55:47
URL: http://www.evieastrom.blogg.se

Åhhh gud vilken fin! (jag är svag för röda med mycket vitt, haha) Förstår att det måste ha varit tungt att ta farväl av henne men det låter som att ni hade en bra tid tillsammans i alla fall :) var hon en riktig röding? (alltså jag vet inte om man ska tro på allt men de flesta röda ston jag mött har varit rätt så skarpa)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

chikisen.blogg.se

Häst. Hund. Skola. Allt.

RSS 2.0