Drömmen om en egen hund.

Som jag har nämnt ett antal gången så har jag en egen liten hund. En japansk spets som heter Chika. Hon är 4 år (fyllde år den 5 december, grattis till henne!) och gaaalen i hovbitar och kattungar.
Hon har aldrig haft några valpar med då hon blivit godkänd på utställningar planerar jag att ta valpar på henne nästa löp ( i sommar). Om jag lyckas bestämma mig för en hane snart vill säga! Jag vet att det är ganska sent för en första valpkull nu för tiden, men hon är stark och frisk så det ska nog inte vara några problem. 
Hon är väldigt mammig av sig och har tagit sig an både kattungar och nyfödda föl här hemma på gården. Så några egna små hade hon bara mått bra av, hon hade kanske mognat lite mentalt i övrigt på köpet också! ;)
 
När jag var 11 år var jag hemma hos en kompis. Det var en seg eftermiddag och ingen av oss visste egentligen vad vi skulle hitta på. I ren tristess plockade jag upp en tidning som såg intressant ut (jag gillar att läsa, remember?), det var en av Härliga Hunds specieltidninger: "Allt om valpar". 
Jag bläddrade i den ett tag och det slog mej att jag som alltid gillat djur, hade två hästar där hemma och en gammal hund, varför kunde inte jag skaffa en alldeles egen hund? En hund att träna med och ta hand om, att sitta och mysa med och att gå ut med, i ur och skur. 
Den dagen fick jag ett enormt sug efter en egen hund! Bara sådär. Hade någon pratat om en valp med mig tidigare är jag säker på att jag nappat då med. Jag hade bara inte tänkt på det innan.
När jag senare snackade om det med mamma så sa hon att det är klart att jag kunde få ha en valp, men jag fick köpa den själv. 11 år gammal och utan inkomst...tjaa, jag skulle ju aldrig få ihop så mycket pengar trodde hon. Men där hade hon fel! 
Jag började spara med en gång. Det gick inte fort fram, men min pengahög växte, bit för bit. 
 
Då kom nästa problem. Vad var det för hund jag ville ha? Och hur tog man hand om en valp? Det sistnämna hann inte bli ett så stort bekymmer, jag slukade både tidningar och böcker. Ja, allt jag kom över. Och med tanke på att processen tog några år, hann det blir en hel del läst. Både mamma och pappa var dessutom hundvana och hade haft hund större delen av sina liv. 
Men till den första frågan då. Vilken ras? Blandras var uteslutet, jag ville ställa ut! (det har bara blivit två gånger, hehe) Jag läste om många olika raser, och fick mina favoriter och stora NO-NO:s. Jag älskade vinthundar, dalmatiners, vissa vallhundar och många andra krävande raser, men insåg själv att det inte var ett bra val när jag skulle skaffa min första hund och dessutom hade både skola och hästar att tänka på. 
Andra hundar, som de flesta terriers och apport- och fågelhundar ratade jag direkt. Varför vet jag inte. De jag träffat i verkligheten var ofta trevliga pch så, men de lockade helt enelt inte. Och dessutom ville jag ju inte jaga, och inte ägna mig till största delen åt sår, sök eller andra jaktgrenar.
 
Men så kom dagen! Jag hade nyss fått hem en annan av Härliga Hunds specieltidningar i brevlådan: "Önskehund" (eller något liknande). I den fanns massor av olika raser! Alla bara lite kort presenterade så man kunde läsa om många olika. I den här tidningen fanns det en sida om rasen japansk spets. När jag första gången såg bilden på hunden blev jag helt såld! Jag visst mycket väl att det var dumt att välja en hund efter utseende, men jag kunde inte slita blicken ifrån den. 
Texten till bilden sa inte så mycket tyckte jag. Den berättade mest om hur ren den vita pälsen alltid kunde hålla sig, och att det var en frisk ras. (nu i efterhand förstår jag att det var ne ganska relevant text ändå)
Men jag slängde mig över datorn med en gång och letade upp all information jag kunde om rasen, och insåg att den kanske skulle passa mig ganska bra ändå...En hyfsat enkel hundras, om man får säga så, och passar bra som förstahund. Därefter tänkte jag knappt tanken på att skaffa en annan ras än en japansk spets.
 
Oj, det här blev längre än jag väntat mig! Historien om hur jag fick min Chika får visst delas upp i fler inlägg än det här ;) Klockan är återigen mycket och jag ska återigen till skolan imorgon. 

God natt! /Vendela
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

chikisen.blogg.se

Häst. Hund. Skola. Allt.

RSS 2.0