Ensam hemma

Nu är det snart nyår. Resten av familjen ska fira nyår i Berlin, så jag är ensam hemma med hästar, hundar och katter. Väldigt mysigt! Förutom att Latina inte är här hemma med oss andra. (Och inte Lassie heller såklart)
Men jag får trösta mig med att veterinären ringde innan, och Latina mår bättre! Hon hade blivit bättre och bättre under hela natten, och nu fick hon till och med äta lite! Men hon får inte åka hem förrän på måndag. Dels för att de ska ha koll på henne, men också för att de då ska göra något stickprov(?) för att kolla om hon har parasiter i tarmensom kunde orsakat koliken.
 
 
Latina har under sitt 5åriga liv haft kolik ett antal gånger, och orsakerna har varit oklara. Men för ett par år sedan sa Latinas kiroprakter att hon behövde mjölksyrebakterietillskott till tarmen, probimin i någon form, och det fick hon. Och det hjälpte. Men nu har hon alltså fått kolik igen...
 
Det har aldrg varit så illa som den här gången...men jag måste säga att hela förloppet känndes annorlunda än de andra gångerna, igår så hade hon tarmljud redan innan hon fick kramplösande, trots att det syntes att hon hade ont.
Efter ett misslyckat försök att sonda henne(hon är väldigt rädd om sin mule och när hon väl fick in slangen i näsan gick det hål på ett kärl och vi fick börja om), så släppte det lugnande innan vi hann fösöka i nästa näsborre.
Då hade hon både tarmljud och hon kunde fisa. Så jourveterinären och jag kom fram till att vi skulle avvakta en timme, och istället fortsätta promenera henne och försöka få henne att dricka. (Hon var uttorkad i tarmen)
Hon verkade piggare och ville ta hötussarna jag räckte fram åt henne.
Efter två timmar kunde veterinären komma tillbaka. Då hade Latina under den senaste halvtimmen blivit sämre igen. (Trots att hon inte borde blivit det, hon hade fortfarande verkande kramplösande i kroppen minst tre timmar till) Hon hade inga tarmljud alls och buken var spänd och hård. Vi beslutade att hon skulle få åka in till kliniken, dit vi kom fram kl 00.00 på natten, typ. Där var vi och höll på med henne i två timmar, sen fick jag och pappa åka hem och lämna kvar Latina. (stackars pappa som skulle åka till Berlin 06.15 imorse, och dessutom fick ryggskott igår!)
 
Andra gånger hon fått har det alltid varit väldigt dåligt från början, och hon har aldrig försämrats sedan hon började få behandling...det är heller inte samma period på året nu som det har varit innan när hon fått kolik...Jag tror att det här kolikanfallet inte har så många gemensamma faktorer som de andra, men man kan ju aldrig veta. Nu återstår det att vänta och se.
 
Jag hade velat ta med några nyare foton på Latina. Foton jag faktiskt tog samma dag som hon fick kolik (igår, hehe) men jag hann inte ladda över dem på datorn (tillsammans med bilderna på Chika). Och nu har familjen tagit med sig kameran till Berlin....
  



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

chikisen.blogg.se

Häst. Hund. Skola. Allt.

RSS 2.0